Παρασκευή, Φεβρουαρίου 18

108.0

Σήμερον στο μπλογκοσφαιρικό μας μπερντέ...

Υπάρχει Θεός;

Βρισκόμαστε Καλοκαίρι στη Βιέννη...1788... Ο Mozart, τα προηγούμενα χρόνια είχε γίνει σύμβολο στο μουσικό στερέωμα. Η όπερα του Don Giovanni κυρίευσε όλες τις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, ενώ οι παραστάσεις των κοντσέρτων για πιάνο τις οποίες εκτελούσει ο ίδιος άφησαν εποχή...

Εκείνο το καλοκαίρι όμως τα πράγματα δεν ήταν καθόλου καλά. Η Αυστρία ήταν σε πόλεμο με την Οθωμανική Αυτοκρατορία, ο Mozart ήταν (ως συνήθως) χρεωμένος μέχρι το λαιμό, το ίδιο του το κοινό είχε αρχίσει να στρέφεται σε άλλους μουσικούς ενώ μόλις είχε χάσει και τη νεογέννητη κόρη του...

Ο Μαέστρος ανακοινώνει ότι θα ετοιμάσει κάτι ανατρεπτικό...Σε 6 εβδομάδες ολοκληρώνει (μαζί με άλλες δύο) την Συμφωνία αρ. 41 σε τέσσερα μέρη. Πρόκειται για την τελευταία συμφωνία του Mozart.

Το τέταρτο μέρος (Molto Allegro 2/2) ξεκινάει με την παρουσίαση και ανάλυση 5 μουσικών θεμάτων. Πέντε διαφορετικές μελωδίες η οποίες εναλλάσονται, αναπτύσονται και διαπλέκονται για 8 λεπτά. Στο 8.09 συμβαίνει κάτι χωρίς προηγούμενο στα μουσικά χρονικά...

Ο Mozart βάζει και τις πέντε μελωδίες τη μία πάνω στην άλλη...Με τις 5 διαφορετικές μελωδίες ταυτόχρονα ο Mozart διατήρησε την αρμονία των ήχων αλλά και την ηχητική ανεξαρτησία της κάθε μελωδίας. Το αποτέλεσμα κατακλίζει το ακουστικό φάσμα...Η μουσική απλώνεται σε ένα ηχητικό άπειρο...


Η Συμφωνία αρ. 41 γνωστή και ως Jupiter (Συμφωνία του Δία) θεωρείται ότι συνοψίζει όχι μόνο όλη τη διάννοια του Mozart αλλά και όλα τα μέχρι τότε επιτεύγματα της Κλασικής Μουσικής.

Η θεωρητικοί λένε πως με 2 ή 3 μελωδίες είναι σχετικά εφικτό να τα καταφέρει κανείς, ενώ με 4 είναι σχεδόν αδύνατον... Πέντε διαφορετικές μελωδίες όμως....λοιπόν...μόνο ένας Θεός μπορούσε να είχε το μυστικό...και μέσω Αυτού....


16 σχόλια:

Saq είπε...

Μουσική ευφυΐα αγαπητέ μου. Αν και δεν μπορώ να καταλάβω ακριβώς πως μπορεί να συμβαίνει αυτό και αν όντως ισχύει το να μπορεί ο εγκέφαλος να επεξεργάζεται περισσότερο κάποια δεδομένα, για κάτι τέτοιο πάντως μιλάνε!

CsLaKoNaS είπε...

Φίλε Saq

Είμαι πάντα επιφυλακτικός με τα διαφορετικά είδη ευφυίας, νοημοσύνης κλπ κλπ.

Για παράδειγμα ένας όρος που μου προκαλεί γέλοιο είναι αυτός της "συναισθηματικής νοημοσύνης".

Τέτοιες έννοιες στερούνται, υποτυπώδους έστω, επιστημονικής τεκμηρίωσης. Έχουμε τόσες λίγες πληροφορίες για τον τρόπο λειτουργίας του εγκεφάλου που πραγματικά τέτοιοι όροι είναι το λιγότεροι γραφικοί.

Ο Mozart ήταν μία διάννοια που διοχέτευσε (θέλοντας και μη !!) όλη του την αγάπη στην τέχνη της Μουσικής. Δε γεννήθηκε φυσικά με το πεντάγραμμο στο χέρι όπως θέλουν να τον φαντασιώνονται διάφοροι. Τα επιτεύγματά του προέκυψαν τόσο μέσα από το μυαλό του όσο και μέσα από σκληρή και ατελείωτη εργασία!

Saq είπε...

Επιφυλακτικός να είσαι, και καλά κάνεις, όπως είμαι και εγώ. Το σίγουρο είναι ότι υπάρχει νοημοσύνη. Δεν θα μου φαινόταν καθόλου περίεργο να υπάρχουν και διάφορα είδη. Νομίζω ότι πρακτικά, φαίνεται να ισχύει, θεωρητικά όμως δεν αποδεικνύεται και δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι.

Το όρο "συναισθηματική νοημοσύνη" τον διάβασα πρώτη φορά από εσένα. Έπειτα έψαξα λίγο στο νετ. Είμαι σίγουρος ότι υπάρχουν άνθρωποι με τις ικανότητες που αναφέρει ο όρος αλλά μέχρι εκεί και τίποτα παραπάνω. Όπως λες, οι πληροφορίες μας είναι λίγες και είναι αστείο να το κάνουμε κανόνα.

CsLaKoNaS είπε...

@Saq

Φυσικά και υπάρχει νοημοσύνη. Μετριέται μάλιστα με το δείκτη iq. Όμως δε φαίνεται μέχρι στιγμής να μπορούν να παρατηρηθούν είδη νοημοσύνης, όπου π.χ. το ένα είδος να είναι ανεξάρτητο του άλλου.

Από εκεί και πέρα επικρατεί το χάος...βιβλία και συνέδρια πάνω στα διάφορα είδη νοημοσύνης από τσαρλατάνους που τα τσεπώνουν άγρια από όλους θέλουν να πιστεύουν ότι μπορεί να μην ξέρουν να σταυρώσουν ένα λογικό επιχείρημα της προκοπής αλλά είναι συναισθηματικές διάννοιες :))))

mahler76 είπε...

αν και υπάρχουν στιγμές που βαριέμαι αφόρητα με τις όπερες του, η μουσική του πάντοτε με αποζημιώνει.

CsLaKoNaS είπε...

@mahler76

Επειδή σε παρακολουθώ εδώ και λίγο καιρό και έχω παρατηρήσει την αγάπη σου για την όπερα, ως νέος οπαδός του είδους θα ήθελα να σε ρωτήσω λοιπόν

1. ποιά όπερα του Μότσαρτ βαριέσαι;;;;;; Και γιατί;;;

2. ποιες όπερες πέρα από αυτές του Μότσαρτ μου προτείνεις να ακούσω; Πρόσεξε! Δεν ξέρω τίποτα παραπάνω για όπερα πέρα από το Μότσαρτ!

:)))

iamaticus είπε...

XAIΡΕ ΛΑΚΩΝΑ!!!!

ΤΙ ΕΞΑΙΡΕΤΟ ΘΕΜΑ ΠΟΥ ΑΝΟΙΓΕΙΣ!!!
Εγω τωρα θα σου αποδειξω οτι...

υπαρχει ΤΟ ΕΙΔΟΣ ΤΗΣ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ ΚΑΙ ΜΑΛΙΣΤΑ ΤΟ ΥΠΟΕΙΔΟΣ ΤΗΣ

"ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΤΟΙΑΥΤΗΣ"!!!!
(συνεχιζει)

iamaticus είπε...

(ΣΥΝΕΧΕΙΑ)...

ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΥΤΟ...
Ενα γαληνιο ΝΟΡΒΗΓΙΚΟ ΠΑΓΩΜΕΝΟ ΠΡΩΙΝΟ....

Ο Χατζιδακις...τοτε ΠΟΥ ΚΑΝΕΙΣ ΔΕ ΓΝΩΡΙΖΕΙ ΤΟΝ ΓΚΡΙΓΚ (σχεδον διεθνως)....
ΨΑΧΝΩΝΤΑΣ ΟΧΙ ΤΥΧΑΙΑ (I Q)...
(ανακαλυπτει τη μελωδια).

ΕΡΧΕΤΑΙ ΥΣΤΕΡΑ Η ΑΝΑΓΚΗ ΝΑ ΠΕΡΙΓΡΑΨΕΙ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΜΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ (ΒΟΥΓΙΟΥΚΛΑΚΗ)...ενα "πρωινο"...

(συνεχιζει)

iamaticus είπε...

(συνεχεια)

ΟΜΩΣ ΕΧΕΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑ!!!
ΤΟ ΠΡΩΙΝΟ ΠΟΥ ΞΕΡΕΙ ΚΑΙ ΘΑΥΜΑΖΕΙ (GRIEG)...EINAI "ΠΑΓΩΜΕΝΟ"-ΝΟΡΒΗΓΙΚΟ!!!....

ΤΟΤΕ...
ΕΡΧΕΤΑΙ ΣΤΗ ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ ΤΟΥ GRIEG (ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ)...
ΚΑΙ ΤΟ "ΖΕΣΤΑΙΝΕΙ" ΤΟ "ΠΡΩΙΝΟ" ΤΟΥ...ΜΕ ΗΛΙΟ ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΟ!!!!

ΝΑ ΔΕΣ ΤΟ:(πεντακαθαρα!!!)...
ΘΑ ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΣΤΕΙΣ!!!!

ΓΡΙΓΚ "ΠΡΩΙΝΟ"ΝΟΡΒΗΓΙΑΣ

ΚΑΙ Ο ΜΑΓΟΣ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ:

ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ "ΜΕΤΑΤΡΟΠΗ ΣΕ ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΟ ΠΡΩΙΝΟ ΤΗΣ ΙΔΙΑΣ ΜΕΛΩΔΙΑΣ

EYXAΡΙΣΤΙΕΣ

CsLaKoNaS είπε...

@iamaticus

:)

Την ιστορία αυτή ομολουμένως δεν τη γνώριζα! Δε μου έκανε καλή εντύπωση η διασκευή του Χατζιδάκι. Πρώτη φορά!!!

Αν δεν τον είχα τόσο ψηλά, θα έπεφτε στα μάτια μου...

Να είσαι καλά!

iamaticus είπε...

@@...Βλεπεις ΕΓΩ ΕΡΓΑΖΟΜΑΙ ΕΥΣΥΝΕΙΔΗΤΑ ΓΙΑ ΣΕΝΑ!!!!ΧΑΧΑΑΑΑΑ!!!

ΣΕ ΝΟΙΑΖΟΜΑΙ ΓΙΑΤΙ ΑΞΙΖΕΙΣ...
ΔΕ ΒΑΡΙΕΜΑΙ ΝΑ ΣΟΥ ΓΡΑΦΩ!!!

Ο ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ ΠΑΡΑΜΕΝΕΙ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΜΕΓΑΣ...
ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΥΠΕΡΟΧΗ ΣΥΝΘΕΣΗ!!!
(ΟΧΙ ΔΙΑΣΚΕΥΗ)

ΕΙΝΑΙ Η ΑΠΟΔΕΙΞΗ ΤΟΥ ΓΝΩΣΤΟΥ ΠΕΡΙ "ΠΑΡΘΕΝΟΓΕΝΕΣΗΣ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ"!!!...(κοινοτατο παντου!!!).
προσεξε:
ΔΕΝ ΜΙΜΗΘΗΚΕ ΥΦΟΣ+ΚΛΙΜΑ!!!

ΑΝΑΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕ ΑΠΟ ΥΠΑΡΧΟΝΤΑ ΥΛΙΚΑ...
ΝΑ...
ΣΑΝ ΝΑ ΦΤΙΑΧΝΕΙ ΕΝΑΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΩΝ ΜΙΑ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΑΠΟ ΥΛΙΚΑ ΑΡΧΑΙΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΝΑΟΥ!!!!..
ΟΧΙ ΝΑ ΜΙΜΕΙΤΑΙ ΜΕ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΤΡΟΠΟ ΑΡΧΑΙΟ ΝΑΟ!!!!

ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ

iamaticus είπε...

@@...ΑΝΤΕ ΘΑ ΣΟΥ ΔΕΙΞΩ ΚΙ ΑΛΛΟ ΕΝΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙΣ ΤΗ ...

ΜΙΜΗΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ (που γινεται ΠΑΝΤΑ ΑΠΟ ΥΠΑΡΧΟΝΤΑ ΥΛΙΚΑ)..ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ+ΣΤΙΣ ΤΕΧΝΕΣ...
ΚΟΙΤΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΘΟΔΩΡΑΚΗ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ!!!!...

αλλα ΚΟΙΝΟΣ ΜΙΜΟΣ!!!
ΑΥΤΟ ΥΠΗΡΧΕ!!!

koytsoyrelis

το πηρε ΚΑΙ ΤΟ ΕΔΩΣΕ ΙΔΙΟ Ο ΜΑΛΑΚΑΣ:

zorba

AYTO DEN EINAI ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΙΝΑΙ ΜΙΜΗΣΗ....ΦΑΙΔΡΗ!!!

ΧΩΡΙΣ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ!!!

ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ

CsLaKoNaS είπε...

χαχαχα

Αυτό είναι γνωστό φίλε ιαματικέ.

Η έναρξη του Ζορμπά είναι του Ζαμπέτα και το κύριο θέμα είναι αυτό που παραθέτεις.


Τα credits φυσικά και τα πήρε όλα ο Μίκης.

MelidonisM είπε...

Μα τί πάθατε όλοι οι επιστήμονες
και το ρίξατε στις λογο-τεχνίες;
(ακόμα να ποστάρει φυσιο-λογικό
ποστ Ion)_

Μουσική = Μαθηματικά :-)

οπότε αυτα τα περί Θεού,
ας τα λένε οι φιλόλογοι.

Υπάρχουν πολυπλοκότερα
κομμάτια, ίσως βέβαια
όχι τόσο ευληπτα στο
κοινό αυτί, όσο ο Mozart :-)

Για το EQ, είπαμε, ο Νεοέλλην,
δεν ασχολείται με αμερικανιές :-)

MelidonisM είπε...

CsLaKoNaS
Θα συμφωνήσω μαζί σου
για τη διασκευή του Χατζηδάκι
(αν και fan)

προτιμώ την εσωτερική δύναμη
του Νορβηγού :-)

mahler76 είπε...

δεν σε ξέχασα, απλά έχω αρχίσει ένα αφιέρωμα στην όπερα που ίσως σου απαντήσει στην ερώτηση που μου έκανες. Καλό σου απόγευμα :)